Akumulator elektryczny 12 V – czarodziejska skrzynka dająca prąd

Akumulator elektryczny 12 V – czarodziejska skrzynka dająca prąd

Akumulator elektryczny to rodzaj ogniwa galwanicznego, które może być wielokrotnie użytkowane i ładowane prądem elektrycznym. Akumulator 12 woltowy, jaki stosowany jest obecnie w samochodzie, ma sześć oddzielnych, ale połączonych ze sobą, ogniw (każde o napięciu 2,1V).

Każdy akumulator kwasowy, zabudowany w samochodzie, składa się z tych samych elementów składowych. Tylko od użytych technologii przy produkcji elementów i od ich wielkości zależy wygląd akumulatora, jego pojemność i przeznaczanie do danego modelu samochodu. Zacznijmy zatem od budowy tego urządzenia i jego zasady działania. Oto najważniejsze elementy składowe:

Obudowa akumulatora to element, którego zadaniem jest obudować zestawy płyt i zapewnić ich zanurzenie w elektrolicie. Stąd też jest on wykonany z materiału kwasoodpornego (kontakt z elektrolitem), którym najczęściej jest polipropylen lub ebonit.

Ogniwo to zestaw połączonych ze sobą płyt dodatnich i ujemnych, które oddzielono separatorami.

Separator to element, który zapobiega stykaniu się płyt ujemnych i dodatnich. Brak separatora powodowałby zetknięcie płyt, co prowadziłoby do zwarcia. Powierzchnia separatora jest porowata, w celu przepływu prądu z jak najmniejszym oporem.

Kratka to element stosowany zarówno w płytach dodatnich jak i ujemnych i w obu przypadkach spełnia tę samą rolę – szkieletu konstrukcyjnego oraz przewodnika prądu elektrycznego.

Elektrolit to roztwór kwasu siarkowego umieszczony w obudowie, w którym zanurzone są płyty dodatnie jak i ujemne. Jego zadaniem jest aktywacja materiału czynnego płyt i przewodzenie pomiędzy nimi prądu.

 

Płyty zanurzone są w elektrolicie, a reakcje chemiczne zachodzące pomiędzy płytami i elektrolitem powodują przyjmowanie lub oddawanie na zewnątrz ładunków elektrycznych. Przy oddawaniu prądu elektrolit staje się coraz rzadszy, gdyż kwas siarkowy umownie „pochłaniany” jest przez płyty. Z kolei przy ładowaniu akumulatora następuje proces „oddawania” kwasu do elektrolitu.

W starszych rozwiązaniach akumulatorów kwasowych (wariantach obsługowych) powszechne było uzupełnianie elektrolitu, a dostęp do kanałów możliwy był przez odkręcenie korków zamykających poszczególne cele. Obecnie najczęściej stosuje się akumulatory bezobsługowe. Nie oznacza to jednak braku możliwości kontroli i ewentualnego uzupełnienia elektrolitu. Inaczej niż w wersjach obsługowych, żeby uzupełnić płyn, trzeba zdjąć pokrywkę. Po jej zdjęciu mamy dostęp do wszystkich kanałów. By unikać częstego wykonywania tej czynności, na akumulatorze znajduje się wizjer informujący o stanie naładowania.

Akumulatory Master Sport – klasyczne, ale… jednak lepsze.

Firma Master Sport oferuje klasyczne akumulatory wytwarzane w technologii wapniowo-wapniowej (Ca/Ca). Atutem tych produktów jest minimalny stopień samorozładowania, co zapewnia długi okres użytkowania akumulatorów. Dodatkowo technologia zaproponowana przez konstruktorów Master Sport zapewniła niezawodność pracy w ekstremalnych warunkach. Gwarantują to m.in.: gruba kratka z pełną ramką, separacja kopertowa z matą z włókna szklanego oraz duży zapas mocy rozruchowej i pojemności. Warto podkreślić, że akumulatory Master Sport mając te same gabaryty co porównywalne modele konkurencji, mają pojemność większą o ok 10%. To zaś gwarantuje pewniejszą eksploatację w warunkach gdy samochód ma duży pobór prądu (krótkie odcinki przejeżdżane w zimie)

 

Akumulatory nowej generacji EFB (Enhanced Flooded Batteries).

Jeszcze pięć lat temu system Start&Stop, który unieruchamia silnik w zatrzymanym pojeździe i automatycznie go uruchamia w chwili potrzeby jazdy (np. na światłach w mieście), był rozwiązaniem nowatorskim i rzadko spotykanym. Jednakże szacuje się że w przeciągu kilku najbliższych lat blisko 50% sprzedawanych w Europie pojazdów będzie wyposażonych w systemy Start&Stop. Pojazdy takie wymagają specjalnych akumulatorów dostosowanych do dużych wahań prądu obciążenia.

W technologii EFB płyta dodatnia jest dodatkowo pokryta warstwą poliestru. Zwiększa to stabilność masy czynnej. W porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych, technologia EFB zapewnia wyższą odporność na pracę cykliczną, a akumulatory zachowują pełną sprawność nawet przy silnych wstrząsach.

Ponadto wysokie natężenie prądu spełnia także wymagania pojazdów z dużą ilością elektrycznych odbiorników energii.

Sprawą niezmiernie ważną jest też fakt, że w modelach w których fabrycznie zastosowano akumulatorAGM (Absorbent Glass Mat), należy w przypadku wymiany zawsze zamontować taki sam typ akumulatora, lub jego tańszy, a porównywalny zamiennik EFB. W przeciwnym razie doszłoby do zakłócenia działania systemu Start&Stop i utraty korzyści, jakie ze sobą niesie.

 

Pierwsza liga - Akumulatory LiFePO4   litowo-żelazowo-fosforanowy

Akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (Li-FePO4) – to rodzaj akumulatora elektrycznego, który jest żywotniejszym i bezpieczniejszym wariantem akumulatora litowo-jonowego. W ofercie produktowej Master-Sport przygotowano takie akumulatory przeznaczone zarówno do motocykli jak i do samochodów.

Najważniejsze zalet tych urządzeń to:

  • Niska waga w stosunku do pojemności
  • Wysoka żywotność
  • Niemal 4 razy większa gęstość energii
  • Brak efektu pamięci co oznacza, że nie ma potrzeby rozładowywania przed ponownym ładowaniem
  • Wysoki prąd rozruchowy
  • Praca w szerokim zakresie temperatur
  • Niski prąd samorozładowania
  • Akumulatory przyjazne środowisku

Ważne jednak, że bezsprzeczne zalety tych akumulatorów są możliwe do uzyskania jedynie przy zachowaniu dwóch zasad: ładowanie możliwe tylko i wyłącznie z użyciem specjalnych ładowarek o maksymalnym napięciu 14.4V wyposażonych w odpowiednią regulację prądu, oraz kontrolę rozładowania i przeładowania tak aby nie uszkodzić ogniw.
Firma Master Sport konstruując nowy typ akumulatorów LIFEPO4 wprowadziła dodatkowo innowację technologiczną znacznie wyprzedzając oferty konkurentów. Akumulatory Litowe Master Sport wyposażone są bowiem w bezprzewodowe wskaźniki napięcia, które przesyłają na smartfona informacje o stopniu sprawności urządzenia.

Dzięki temu rozwiązaniu można na bieżąco prowadzić diagnostykę akumulatora sprawdzając akumulatora i poprawność ładowania.

Powiązane posty: